61 72 14 52 info@tid-balance.dk

Mad mod stress

Når du er stresset, er det endnu vigtigere end ellers, at du lever sundt. Især når det gælder mad og motion – for kroppen og psyken hænger uløseligt sammen, og har du det dårligt i hovedet, får kroppen det dårligt, og omvendt. Pas derfor ekstra godt på din krop, når du er stresset.

Koffein og sukker skal du så vidt muligt undgå. Begge dele giver en kortvarig nydelse, men stresser kroppen. Især er koffein en synder, da den påvirker centralnervesystemet og øger stressniveauet.

Header-healthyProgram.jpg

Generelt gælder det at du altid skal købe fødevarer af god kvalitet! Helst økologisk – det er bevist at indholdet af vitaminer og mineraler er højere i økologiske fødevarer. Og derudover sparer du din krop (og miljøet) for gift.

Gode sager du meget gerne må indtage dagligt:

Havregryn: indeholder tryptofan, som hjælper kroppen til at producere serotonin og melatonin. Serotonin hjælper på humøret (er det aktive stof i nogle af de såkaldte ”lykkepiller”), og melatonin hjælper dig til at sove bedre. Havregryn indeholder også meget magnesium – magnesiummangel kan udløse hovedpine og få dig til at føle dig ekstra træt.

Mørk chokolade: indeholder flavanoider, som sænker stress og forbedrer kroppens sindstilstand. Indtag dog kun chokolade i små mængder, da det indeholder meget mættet fedt og sukker. Men mørk chokolade med mindst 70% kakao er sundt i små mængder. En plade på 100 gram fordelt over ugen er passende mængde.

Laks og andre fisk: indeholder store mængder omega-3-fedtsyrer, som undertrykker produktionen af stresshormonerne kortisol og adrenalin.

Blåbær: er særligt rige på antioxidanter, som styrker din naturlige modstand mod stress.

blueberries-690072.jpg

Solsikkekerner: er fyldt med folat som hjælper med at producere dopamin i hjernen. Dopamin er et glædefremkaldende stof, ligesom serotonin.

Æg: indeholder mange aminosyrer, bl.a. tryptofan. Vælger du æg fra fritgående eller økologiske høns, indeholder æggene også omega-3-fedtsyrer.

Olivenolie: indeholder kraftfulde antioxidanter, som modvirker inflammation i kroppen.

Spinat: Indeholder meget jern og magnesium. Mangler du jern, føler du dig mere træt, hvilket kan øge din følelse af ikke at kunne nå det du skal.

Og har du problemer med at falde i søvn, så kan et krus varm mælk med honning give dig ro. Kalcium i mælken hjælper mod uro og humørsvingninger. Og honningen udløser serotonin, som får dig til at være glad og afslappet.

Mælk.jpg           Honning.jpg

Bente Blanné, september 2018

Luk menu