61 72 14 52 info@tid-balance.dk

Har du nogle bananer liggende, som er ved at blive rigeligt modne, så er disse banankugler den sunde løsning. Under opskriften kan du læse hvorfor de er SÅ sunde.

Ingredienser:

3 godt  modne bananer

2 spsk kakao

170 g havregryn

30 g mandler

50 g hørfrø

Plus noget kokosmel eller havregryn til at rulle kuglerne i

Bananerne kommes i en skål og mases/røres bløde med en gaffel. Kakao og havregryn blandes i. Mandler og hørfrø blendes og kommes i skålen. Det hele røres godt sammen – hvis dejen er for fugtig, kan du tilsætte lidt mere havregryn.

Rul herefter kuglerne i havregryn eller kokosmel (hvis du laver størrelsen som bagerens romkugler, så bliver der 18-20 kugler af denne opskrift).

Opbevares i køleskab.


Derfor er de sunde:

Bananer indeholder meget magnesium og A-vitamin. Magnesium er nødvendigt for immunforsvaret, hormonsystemet, enzymproduktionen og for hjerte-kar-systemet. Mangel på magnesium kan give muskelkramper, uro i benene, rystelser, træthed, søvnproblemer, depression osv. Og mange mennesker indtager for lidt magnesium i den daglige kost. A-vitamin er nødvendigt for øjnene, huden, håret og slimhinderne, og så styrker det immunforsvarets modstandskraft mod infektioner.

Kakao indeholder mange antioxidanter og magnesium. Antioxidanterne styrker immunforsvaret og får vores krop til at ældes langsommere. Nyere forskning viser desuden at kakao indeholder mange flavonoider, som beskytter blodkarrene, og dermed har en god virkning på hjerte-kar-systemet.

Havregryn indeholder mange fibre, som er gode for fordøjelsen. Desuden virker havregryn sænkende på kolesteroltallet og hjælper dermed til at beskytte hjerte-kar-systemet. Havregryn hjælper også med at nedsætte risikoen for type 2-diabetes.

Mandler indeholder store mængder af antioxidanten E-vitamin samt protein. Den brune hinde er også fyldt med antioxidanter. E-vitamin er gavnligt for blodkarrene, fordi det modvirker åreforkalkning og sænker blodtrykket. E-vitaminet sænker også betændelse, og nogle studier viser at stort indtag af E-vitamin kan mindske risikoen for demenssygdomme og Parkinsons sygdom.

Hørfrø indeholder mange omega-3-fedtsyrer, som mindsker risikoen for at blive ramt af sygdomme i kredsløbet, f.eks. blodpropper. Hørfrø er i studier vist at kunne sænke blodfedtværdierne ligeså effektivt som visse blodfedtsænkende lægemidler. Hørfrø indeholder desuden mange fibre, som i kombination med omega-3 også hjælper med at regulere blodsukkeret og insulinproduktionen. Desuden har de en betændelseshæmmende virkning. Og så indeholder hørfrø også et planteøstrogen, som har bevist at mindske risikoen for brystkræft og prostatakræft, samt begrænse kvindernes symptomer i overgangsalderen.

Kort sagt: Du kan trygt spise disse sunde banankugler i store mængder.

Luk menu