61 72 14 52 info@tid-balance.dk

Sygdom i ferien?

 

Så er skoleferien forbi, og hverdagen er i fuld gang. Hvordan er det at være tilbage? Og hvordan har din ferie været? Har du været syg i ferien? Eller er du ofte syg i weekenden? Dette er et typisk tegn på arbejdsrelateret stress.

Den Østrig-Ungarnske læge Hans Selye opdagede allerede i 1950’erne kroppens 3 faser i stress-reaktioner:

  • Alarmfasen

  • Resistensfasen

  • Udmattelsesfasen

Kort fortalt, så er alarmfasen den som har fået menneskeheden til at overleve: Det er en energikrævende fase, som ikke bør vare mere end et par timer – det er selvfølgelig individuelt hvor længe man kan holde til det. Alarmfasen slukker for alt andet, dvs. trangen til at spise, sove og tømme tarmen forsvinder. Blodet fortykkes, så det hurtigt kan standse blødninger. Og så er kroppen klar til at kæmpe mod de vilde dyr!

Fase to, resistensfasen, er en ”nødtilstand”, som kroppen sætter sig i, hvis den ikke har tid til at lade op igen mellem alarmfaserne. Her begynder binyrebarken at producere ekstra kortisol, og det bevirker bl.a. at immunforsvaret nedsættes.

Er man i denne fase med nedsat immunforsvar i noget tid, vil man, når man når den sidste fase, blive syg. Udmattelsesfasen kommer når vi slapper af – uanset om det er weekend, ferie, eller fordi kroppen har sagt helt stop. Reserverne er brugt op og immunforsvaret er i bund. Og så lægger man syg hele ferien eller weekenden.

Hvis du ofte er syg, når du har fri fra arbejde, er det et tegn på arbejdsrelateret stress. Og det er noget, du skal tage alvorligt. Prøv at finde ud af, hvilke ting på arbejdspladsen, som stresser dig, og tag så en snak med din nærmeste leder eller dine kolleger, og prøv at finde ud af hvilke ting der kan ændres, så du fungerer bedre.

Og vær opmærksom på: Vi fungerer alle forskelligt og har forskellige grænser. Det som udløser stress hos den ene, er måske helt i orden for den anden. Det vigtige er, at hver enkelt person kender sine individuelle stress-symptomer, så man kan nå at reagere i tide. Når de første symptomer melder sig, skal man gøre noget inden det bliver værre.

Husk dette – for hverdagen er jo hovedparten af dit liv, så det er vigtigt at den fungerer.

 

Af Bente Blanné, september 2018.

Luk menu